Indemnizația pentru Creșterea Copilului/Stimulentul de Inserție

INDEMNIZAŢIEI PENTRU ÎNGRIJIREA COPILULUI PÂNĂ LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 2(3)ANI

Cine poate solicita acest drept

- Persoanele /familia care au în întreținere un copil nou născut

Care sunt criteriile de acordare
- Persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului, au realizat timp de cel puţin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare venituri supuse impozitului, beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunară.

Pașii ce trebuie urmați
Stabilirea dreptului de indemnizație creștere copil se face pe baza cererii şi a actelor din care rezultă îndeplinirea condiţiilor de acordare a acestui drept.

Care este timpul de soluționare a solicitării
- Dreptul privind indemnizația pentru creșterea copilului se stabilește de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Maramureș (AJPIS) începând cu data de la care beneficiază de concediu pentru îngrijirea copilului, aprobată de angajator. Termen depunere dosar în 60 zile lucrătoare de la ultima zi de concediu de maternitate (foaie de boală) sau în termen de 60 zile lucrătoare de la data nașterii copilului, dacă nu are dreptul la concediul de maternitate. Dacă se depășește acest termen, indemnizația se acordă de la data depunerii cererii.

ACTE NECESARE

A. Solicitant salariat

  • Cerere tip
  • Anexa nr.2 – completată de către angajator
  • Copie după ultima foaie de boală (sarcină și lăuzie)
  • Copia cererii de aprobare a concediului pentru îngrijirea copilului până la 2 (3) ani, înregistrată, aprobată de angajator şi semnată pentru conformitate cu originalul
  • Decizie de suspendare a contractului de muncă - original
  • Original şi copii xerox ale următoarelor acte: certificat de casatorie, actele de identitate ale părinţilor, certificatul de naştere al copilului/copiilor pt. care se solicită indemnizaţia, extras de cont (pe numele solicitantului) - este opțional pentru virarea banilor în cont. În absența contului plata se face prin Poșta Română
  • Alte acte solicitate, după caz: anchetă socială pentru părinţii care nu sunt căsătoriţi, adeverinţă medic de familie pentru mamele care nu indeplinesc conditiile pentru acordarea concediului de maternitate (foaie de boala pentru sarcina si lauzie), declaraţie pe proprie răspundere pentru părintele care nu a realizat venituri impozabile în ultimele 24 luni, anterior datei naşterii copilului etc.)

B. Solicitant elev/student: Pentru persoanele care 24 luni anterioare naşterii au fost ELEVI/STUDENŢI/ MASTERANZI/ DOCTORANZI, actele necesare întocmirii dosarului de indemnizaţie pentru creşterea copilului sunt:
• Cerere tip - completată şi semnată OBLIGATORIU de ambii părinţi!
• Certificat de căsătorie
• Certificate de naştere ale tuturor copiilor
• Cărţi de identitate ale părinţilor
• dovadă că au frecventat fără întrerupere cursurile de zi ale învățământului preuniversitar, universitar sau postuniversitar, organizate potrivit legii, respectiv că pentru aceste perioade nu s-a înregistrat o cerere de suspendare a frecventării cursurilor ori că nu se află într-o situație de amânare, potrivit prevederilor Ordinului Ministerului educației nr. 4183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învâțământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare, ori potrivit hotărârilor senatelor universitare
• declaraţie pe proprie răspundere, că la data solicitării indemnizaţiei nu realizează venituri profesionale impozabile
• Extras de cont (pe numele solicitantului) – este opţional, pt. virarea banilor în cont. În absența contului plata se face prin poșta română

!!!! Vă rugăm ca adeverinţele de elev/student să conţină CNP-ul beneficiarului,numele şi prenumele decanului, directorului, secretarului, se eliberează pentru a-i servi la AJPIS
Pentru doctoranzi, se va elibera şi adeverinţă emisa de facultate, cu cuantumul lunar net al bursei de doctorat.
Pentru toate actele de stare civilă, de identitate, certificate de handicap şi orice alt act a cărui se solicită în dosarul de indemnizaţie/ stimulent/ alocaţiede stat, vă rugăm să prezentaţi la ghişeu şi ORIGINALELE acestora!

C. Solicitant cu activitate desfășurată si în străinătate (UE+SEE sau Elvetia) care în ultima perioadă dinaintea nașterii copilului a realizat activitate profesională în Romania:
• copia contractului de muncă sau, după caz, dovada eliberată de angajatori ori de autoritățile competente străine sau române, traduse de un traducător autorizat, care să ateste perioadele în care au fost realizate activități profesionale, precum și adeverință de venit, eliberată de angajator sau alte instituții competente, tradusă de traducator autorizat, care să ateste veniturile nete aferente acestor activități, inclusiv cele provenite din perioadele asimilate activității (șomaj, a beneficiat de concedii medicale, concedii pentru accidente de muncă și boli profesionale, concedii de maternitate și concedii pentru creșterea copilului)
• dovada eliberată de organul fiscal competent din statul care aplică Regulamentul european tradusă de un traducător autorizat, pentru persoanele care realizează activități independente în aceste state

D. Realizare venituri din activități independente
• declarațiile de venit anuale care să acopere cele 12 luni anterioare datei nașterii copilului
• registrul jurnal de încasări și plăți, în cazul veniturilor din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală și din activități agricole, sivicultură și piscicultură
• dovada suspendării activității
• Copie după ultima foaie de boală + adeverinta eliberat de catre CAS (daca este cazul)
• adeverinţă medic de familie pentru mamele care nu indeplinesc conditiile pentru acordarea concediului de maternitate (foaie de boala pentru sarcina si lauzie)

Alte drepturi
I. SUPLIMENT/SUPRAPUNERE concediu creștere copil. Suplimentul se poate solicita în cazul în care părintele se află în concediu de creșterea copilului până la 2 ani/3 ani și se mai naște un copil.
**ACTE- SUPLIMENT concediu creștere copil
1.CERERE TIP
3.Certificate de naştere ale tuturor copiilor
4. Cărţi de identitate parinţi
5. Extras de cont (pe numele solicitantului) – este opţional, pt. virarea banilor în cont

II. ACTE NECESARE PENTRU ACORDAREA STIMULENTULUI DE INSERȚIE
1. Cerere tip
2. Adeverinţa din care să rezulte data reluării activitaţii (de la angajator)
3. Acte:certificat de casatorie, actele de identitate ale părinţilor, certificatul de naştere al copilului/copiilor pt. care se solicită acordarea stimulentului de inserţie, extras de cont (opţional)

III: COPIL ÎNCADRAT ÎN GRAD DE HANDICAP
Pentru persoanele care au COPIL ÎNCADRAT ÎN GRAD DE HANDICAP, actele necesare întocmirii/ prelungirii dosarului de indemnizaţie pentru creşterea copilului sunt:
1. Cererea tip – completată şi semnată OBLIGATORIU de ambii părinţi!
2.Cerere angajator, de intrare/prelungire concediul de creştere a copilului
4. Decizia angajatorului prin care se suspendă contractul de muncă pe perioada concediului de îngrijire a copilului.
5. În cazul în care contractul de muncă a fost încetat, se ataşează decizia de încetare a contractului de muncă, precum şi o declaraţie pe proprie răspundere că nu realizaţi venituri profesionale impozabile
6. Cărţi de identitate parinti -
7. Certificat naștere copil + certificate de naştere ale celorlalţi copii
8. Certificat şi hotărâre de încadrare în grad de handicap
9. Extras de cont, pe numele solicitantului – este opţional, pt. virarea banilor în cont. În absența contului plata se face prin poșta română.
Atenţie!
Având în vedere faptul că există numeroase situaţii particulare, în vederea întocmirii corecte a dosarelor vă rugăm să vă prezentaţi la biroul Direcţiei de Asistenţă Socială

Unde se depun actele
Direcția de Asistență Socială, Str. Dacia nr.1
Parter Camera 4.

Program preluare/eliberare acte
Luni, Marți, Miercuri: 08:00 - 12:00
Joi: 12:00 - 17:00

DESCARCĂ Cererea pentru acordarea indemnizației de creștere a copilului